Dagritme | Dagschema en tips voor ouders met kinderen - Gera Raakt
TOP
Dagritme; Voorbeeld dagschema en tips voor ouders met kleine kinderen thuis
Gezin Opvoeding

Dagritme | Dagschema en tips voor ouders met kinderen

En toen had iedereen ineens zijn kinderen thuis! De hele dag! Is het onder normale omstandigheden al lastig om te bedenken wat te doen met kleine kinderen, nu elke dag de hele dag goed invullen is toch even andere koek. En dan heb ik het nog niet eens over het combineren met (thuis)werken en geen gebruik meer kunnen maken van de opvang die je gewend was. Daarom in dit blog een dagritme, een dagschema en tips voor ouders met kinderen om de komende tijd zo ontspannen mogelijk door te komen. 

Dagritme

Geef je kinderen houvast met een vast dagritme. Kinderen gedijen goed op een vast ritme en bovendien zijn ze dit al gewend vanuit school. Daar heb je ook meteen de eerste tip te pakken: Maak samen met je kind een dagschema voor de schooldagen.

Schrijf of teken per dag op wat ze normaal gesproken doen op een school. Dit overzicht biedt een mooie houvast voor om een indeling te maken voor de gehele dag. Zo ziet het dagritme van ons er nu ongeveer uit:

  • 7.00-8.00u: opstaan en zelf aankleden
  • 8.00-9.00u: ontbijt, inclusief samen tafeldekken en afruimen
  • 9.00-9.30u even lekker bewegen, bijv. yoga, ochtendgym, beweegspelletje, stukje wandelen/fietsen
  • 9.30-10.30u: zelf spelen of schoolwerk voor wie dat opgekregen heeft
  • 10.30-10.45u: fruit eten samen
  • 10.45-11.45u: zelf spelen of schoolwerk
  • 11.45-12.00u: (voor)lezen 
  • 12.00-13.00u: lunch, inclusief samen tafeldekken en afruimen. Wij bellen rond deze tijd ook even met opa en oma om contact met elkaar te houden
  • 13.00-15.30u: tijd voor een leuke activiteit! Wij proberen hier een rustig stukje buiten op te zoeken, zoals tuin, bos of heide. Is het weer te slecht, dan doen we iets creatiefs of actiefs in huis.
  • 15.30-17.00u: zelf spelen/ huishoudelijke klusjes meehelpen
  • 17.00-18.30u: samen eten koken en natuurlijk eten
  • 18.30u is hier kinderbedtijd met alle rituelen die daar altijd al bij hoorden.

Maak het dagschema zichtbaar voor het kind. Hang een groot papier of een whiteboard op, waar je alles opschrijft of, als je kind nog niet kan lezen, maak het beeldend met tekeningen of plaatjes. Dit doen wij vaak ook met boodschappenlijstjes. Een lijstje waarop in beeld en tekst banaan etc. op staat maken het hier mogelijk dat onze kleuter zelf zijn boodschappen bij elkaar kan verzamelen in de supermarkt. 

 

Neem de tijd en laat los

Ineens met de kinderen thuis, zelfs met een mooi dagritme, is nog geen garantie dat alles meteen soepel verloopt. Daar mijn volgende tip: neem de tijd, het hoeft niet meteen allemaal goed, laat staan perfect te lopen. Een poosje vervelen is ook goed. Dat brengt een kind vaak tot mooie nieuwe plannen en ideeën.

Laat af en toe het dagschema los en laat het op zijn beloop gaan. Geef een kind de ruimte om even weg te lopen bij een schoolopdracht om even heen en weer te zwieren op de schommel in de tuin.

 

Aandacht geven aan kinderen met verschillende leeftijden 

Met 3 kinderen in huis met elk zijn eigen behoeften is het soms wat schipperen. Een op een aandacht is niet altijd haalbaar, maar door te kijken wat er bij elke leeftijd past is er soms wel wat te combineren. 

Zo deden onze kleuter en ik een spelletje met letters. De een schrijft een letter op en de ander zoekt in huis 3 dingen die met die letter beginnen. Onze peuter kon daar niet aan meedoen, want dat is nog een stapje te moeilijk. Maar door hem de opdracht te geven dat te zoeken wat ik bedacht met de juiste beginletter, konden we het toch allemaal samen spelen. 

Is het niet mogelijk om dingen aan te passen zodat het voor iedereen werkt, probeer dan uit te leggen waarom je de een aandacht geeft en de ander even niet. Geef ook duidelijk aan wanneer je dan met de ander of voor jezelf bezig gaat. Zo voelt niemand zich alleen gelaten.

 

Buitenactiviteiten

Ook buitenactiviteiten plannen in je dagritme is erg belangrijk. Voor onze middagactiviteit proberen we daarom, in elk geval voorlopig nog, elke dag een beetje natuur op te zoeken. Zo gaan we lekker naar het bos of de hei, naar een stukje waar niet al te veel anderen zijn. In bijvoorbeeld het bos is zoveel te beleven en leren en dat lekker buiten. Zo kan je de kinderen laten rennen, klimmen en klauteren. Maar je kan ook op zoek naar sporen van dieren, kijken welke boomsoorten je kunt herkennen en zo nog veel meer. Diverse websites staan vol met tips over wat je nu buiten kan doen. Kijk bijvoorbeeld op de website van Natuurmonumenten (hier) of die van de Zoogdiervereniging (hier). 

 

Verrassingsactiviteiten

Naar buiten gaan is misschien niet altijd mogelijk. Daarom tover ik af en toe graag een verrassingsactiviteit uit de hoge hoed. Ik zorg er eigenlijk altijd wel voor dat ik iets in de kast heb liggen om te doen op een eindeloze regenachtige middag. Dat komt nu natuurlijk ook goed van pas. 

Zo heb ik bijvoorbeeld een startpakket van Filges klaar liggen om te prikvilten. Maar er ligt ook een Uitpluisset van De Museumwinkel klaar. Dit is een pakket met 5 uilenballen, 5 pincetten en een determinatiekaart om leerzaam, leuk en stiekem ook wel een beetje griezelig bezig te zijn. Maar in de kast liggen ook een bak met gekke knutselspullen, een stapel spelletjes en mooie voorleesboeken. Ook internet, Facebook en Instagram staan vol met leuke ideeën. 

Je kan het ook nog interessanter maken voor je kind door alle mogelijke activiteiten op een briefje te schrijven en die in een grote pot te doen. Zo kan je elke keer een nieuwe verrassingsactiviteit kiezen.

 

Zelf ook nog werken?

Ok, ik geef toe, in ons dagritme zie ik ook niet direct veel ruimte om thuis te werken. Maar gun jezelf daarin ook wat lucht en ruimte, het is nu eenmaal een rare tijd.

Met dit dagschema hebben wij als gezin met 3 kinderen en 2 ouders in elk geval genoeg ruimte gecreëerd dat 1 van de ouders de hele dag ongestoord kan werken. De ander is bij de kinderen en heeft op de momenten dat de kinderen zelf spelen de ruimte om zelf iets te doen. De ene keer is dit een vol uur, de andere keer nog geen vijf minuten, omdat de kinderen net even wat meer begeleiding nodig hebben. Al met al werkt dit hier best aardig en weten we ons voorlopig zonder de gebruikelijke opvang te redden, zonder al onze vakantie uren er doorheen te jagen.

 

Nog twee tips

Laat elk kind elke dag een pagina van een schrift vullen tijdens deze periode. Dan hebben ze iets om op school te laten zien en later iets om op terug te kijken.

Blijf bij jezelf en doe wat bij jouw gezin past! Er zijn zoveel ideeën te vinden over wat je allemaal zou kunnen doen,  dat deze paar weken niet genoeg zijn om het allemaal uit te voeren. Maak dus vooral een dagschema waar jij blij van wordt.

Heel veel succes en sterkte, maar ook ontzettend veel plezier allemaal de komende tijd. Geniet van het vele samenzijn en maak er wat moois van!

 

Uitgelichte afbeelding: 123RF.com

Dit blog bevat affiliatelinks

 

Gera Stockschen

Op GeraRaakt.nl deel ik mijn ervaringen met het (gezins)leven dat mede door ADHD en autisme af en toe erg interessant is. Ik kan moeilijk stilzitten en heb veel interesses die ik graag tot op de bodem uitzoek. In steekwoorden omschrijf je mij het beste als: boekenwurm, blogger en levensgenieter. Wil je meer weten? Ga dan even naar de pagina Over mij.

«

»

what do you think?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.