Yes, je hebt een plan! Je gaat naar de Kamer van Koophandel, schrijft je in en vijf minuten later is het geregeld. Van harte gefeliciteerd, je bent zelfstandig ondernemer. Nu mag je je eigen boontjes gaan doppen. Misschien gelijk maar beginnen met het schrijven van een acquisitie mail?
Alles klopt, je hebt een prima idee en om jezelf als ondernemer kenbaar te maken heb je misschien ook wel de nodige social media kanalen en/of een prachtige website. Kat in het welbekende bakkie zou je zeggen. Maar om een succesvol bedrijf te zijn heb je nog wel een belangrijk dingetje nodig. Klanten. Want zonder klanten ben je gewoon iemand met een goed idee.
De million dollar question van dit verhaal?
Waar je die klanten vandaan haalt. Eén van de technieken die nog altijd goed werken is een koude acquisitie mail. Mag dat gezien de huidige privacywetgeving nog wel? Jazeker! Wil je er meer over weten? Lees dan dit artikel van Charlotte Meindersma even goed door.
Maar goed, die koude acquisitie mail dus, hoe zorg je er nou voor dat er ook klanten voortkomen uit die mail? Daar ga ik je in dit blog meer over vertellen. Een koude acquisitie mail wordt ook wel sales e-mail of verkoop e-mail genoemd. Door iemand een verkoop e-mail te sturen met informatie over jouw bedrijf en jezelf, hoop je dat iemand enthousiast wordt en met jou in zee gaat.
Maar wordt de acquisitie mail gelezen..?
Helaas weten we allemaal dat er snel-snel wordt geleefd. De kans is dan ook groot dat je sales e-mail niet (helemaal) gelezen wordt. Want ondanks dat jij er (terecht uiteraard) van overtuigd bent dat je aanbod fantastisch is, is de persoon in kwestie er gewoonweg niet in geïnteresseerd. Zorg er dan ook voor dat je in je agenda zet dat je een paar dagen na het versturen van je sales e-mail de ontvanger nabelt. Opvolgen noem je dat.
Hoe schrijf je nu een acquisitie mail?
Pakkende onderwerpregel
Nu de hamvraag. Het antwoord op die million dollar question. Laten we meteen maar eerlijk zijn: hoe warmer je een koude acquisitie mail kunt maken, hoe beter. Heb je de contactgegevens via via gekregen? Benoem dit dan in de onderwerpregel. Geheid dat mensen willen weten waarom diegene het aanbod zo fantastisch vindt.
Heb je de contactgegevens op een andere manier verkregen, probeer dan op een creatieve manier de nieuwsgierigheid te wekken.
Kleine doelgroep
Verstuur je acquisitie mail naar een kleine groep mensen tegelijk. Hoe kleiner het groepje, hoe persoonlijker je overkomt. Je kunt de potentiële klant immers veel persoonlijker toespreken en de potentiële klant voelt zich minder ongewenst benaderd. Bonuspunten dus!
Toegevoegde waarde benoemen
Nu komen we bij het belangrijkste gedeelte: wat is de toegevoegde waarde van jouw product of dienst? En houd dit ook het liefst zo kort mogelijk en to the point.
Call to action
Vind je het lastig om kort en to the point te zijn? Zorg dan voor een goede call to action. Dit kan van alles zijn: een leuke korting, de website bezoeken (zorg voor een goede landingspagina!), contact laten opnemen enz.
Houd het kort
Natuurlijk ben jij hartstikke enthousiast, maar probeer het toch kort te houden. Een goede acquisitiemail bevat zo’n 150 woorden. Een belangrijk aspect is namelijk de opvolging. Ben je niet van plan op te volgen dan hoef je de hele sales e-mail niet te versturen, aangezien je vaak meerdere contactmomenten nodig hebt om tot verkoop over te gaan.
Hulp nodig?
Wil je graag een acquisitie mail schrijven, maar heb je na het lezen van dit blog nog geen inspiratie? Of ben je sowieso niet zo’n held met taal? Ik help je er graag mee. Neem contact met me op via info@geraraakt.nl, dan bespreken we de mogelijkheden.
Welke ervaring heb jij met het schrijven van een acquisitie mail?
Uitgelichte afbeelding: 123rf.com
what do you think?