Het is al jaren een heet hangijzer in de politiek en met het getekende klimaatakkoord staat hij weer hoog op de agenda: de kilometerheffing. Maar wat is die kilometerheffing nou eigenlijk?
Fileleed
We kunnen er met zijn allen niet omheen: de files in ons land worden steeds langer. Helaas zijn het ook vaak dezelfde wegen die tijdens de spitsuren vollopen. Om mensen te ontmoedigen om tijdens de spits de weg op te gaan wordt er al jaren gesproken over het invoeren van de kilometerheffing, ook wel het zogenaamde rekeningrijden. Vele ministers waren voor, evenzoveel partijen waren faliekant tegen. De voornaamste reden om tegen te zijn is de oneerlijkheid van de kilometerheffing. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de veelrijders meer betalen dan de minderrijders.
Kilometerheffing
Als het rekeningrijden wordt ingevoerd gaan we een bedrag per daadwerkelijk gereden kilometer betalen. Er zijn al diverse plannen de revue gepasseerd, maar er is er nog geen één die de eindstreep heeft weten te halen. Het plan wat het dichtst de finishlijn heeft gehaald is de zogenaamde vlakke kilometerheffing (iedere automobilist betaalt evenveel, het maakt niet uit waar en wanneer er gereden wordt) in combinatie met het afschaffen van de wegenbelasting en bpm.
Nieuw systeem
Toch vraag ik me af waarom het allemaal zo moeilijk moet. Veel landen om ons heen maken al gebruik van een systeem waardoor je moet betalen om gebruik te mogen maken van de snelwegen in het betreffende land. In het ene land is er sprake van een tolweg en betaal je bij een poortje, in het andere land koop je een vignet met een bepaalde houdbaarheidsdatum. Er zijn zelfs al landen die werken met een kilometerheffing.
Nederland is wat dat betreft echt een uitzondering, hier kennen we wegenbelasting. Dat betekent dat niet een ieder die gebruik maakt van onze drukke snelwegen ervoor betaalt, maar alleen wij Nederlanders. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat het kabinet een heel nieuw systeem wil bedenken. Je zou zeggen dat gluren bij de buren toch niet zo moeilijk is? Zeker met al die open grenzen? Maar goed, ik dwaal af.
Kosten
Tja, wat het invoeren van het rekeningrijden jou als automobilist gaat kosten is op dit moment natuurlijk nog niet bekend. Feit is wel dat de kosten af gaan hangen van het aantal gereden kilometers, het soort brandstof, de hoeveelheid CO2, en misschien de locatie waar je rijdt.
Persoonlijke mening
Persoonlijk zie ik wel heil in het plan van de vlakke kilometerheffing. Wel in combinatie met het afschaffen van de wegenbelasting en bpm. Want waarom zou je voor het gebruik van de weg moeten betalen als je auto voor de deur staat?
Ben jij voor of tegen de kilometerheffing?
Lees hier meer artikelen uit de categorie Maatschappij
Afbeelding Meisje verveelt zich in file: F8 studio – Shutterstock
what do you think?