Landal Esonstad review: ons vakantieverslag - GeraRaakt.nl
Landal Esonstad
Uitjes Vakanties

Landal Esonstad aan het Lauwersmeer

Landal Esonstad bezochten we in de herfstvakantie van 2016. Dit bungalowpark ligt helemaal in het noorden des lands, direct aan Nationaal Park Lauwersmeer. We huurden voor de gelegenheid een zes persoons kinderbungalow. Omdat we dus een slaapplaats over hadden mocht oma gezellig mee!

Landal Esonstad

Landal Esonstad ligt nabij het dorpje Anjum, in het uiterste noorden van het land, direct aan Nationaal Park Lauwersmeer. Een waterrijk gebied nabij de Waddenzee wat natuurlijk de perfecte plaats is voor liefhebbers van watersport. De omgeving leent zich ook uitstekend voor het maken van wandel- en fietstochten. Of maak eens een overtocht naar Schiermonnikoog, vanaf het park is kun je direct naar dit prachtige eiland varen.

Op het park zelf vind je een zwembad, indoor speeltuin en diverse restaurants en eetgelegenheden. Er zijn diverse accommodaties waar je uit kunt kiezen. In de grootste accommodatie kan een groep mensen van maximaal twaalf personen.

Reserveren Landal Esonstad

Onder normale omstandigheden zou ik zonder pardon online geboekt hebben. Maar omdat we dit keer met zoveel personen waren, waaronder een baby en een dreumes, besloot ik telefonisch te reserveren. Ik wilde namelijk wel dat het allemaal goed geregeld zou zijn! Wist je dat ik een hekel heb aan telefoneren met onbekenden? Het was dan ook best wel een stap om daadwerkelijk de telefoon te pakken. De telefoon ging over en toen er werd opgenomen vroeg iemand mij of ze me in verband met drukte terug konden bellen. Uiteraard was dit geen probleem. Ik gaf mijn telefoonnummer aan haar door en hoopte er het beste van. Ik was stiekem een beetje bang dat ik nooit meer iets van ze zou horen…

Gelukkig, niets was minder waar! Na een poosje werd ik keurig teruggebeld door een vriendelijke, doortastende dame. Het reserveren was met vijf minuten geregeld. Ik vond het terugbellen een top service die mij een hoop wachttijd én frustratie heeft gescheeld!

Kinderbungalow Landal Esonstad

Zoals ik in de inleiding al verklapte boekte ik voor ons op Landal Esonstad een kinderbungalow voor zes personen. De kinderbungalow is ingericht met veel attributen die je thuis ook gebruikt. Denk aan een box, kinderbedje, kinderstoel en een commode. Voor de oudere kinderen is er zelfs een spelcomputer. Hiervoor moet je wel eerst bij de receptie controllers en spellen regelen. Verder zijn de kasten en stopcontacten kind veilig gemaakt en de trappen zijn voorzien van een traphekje.

Het grootste voordeel van de kinderbungalow: hij heeft een omheinde tuin. Daar ben ik natuurlijk hartstikke blij mee, want onze middelste is vliegensvlug en het park is omgeven met water. Kan ik hem tenminste met een gerust hart buiten laten spelen. In het tuinhuisje vond ik ook wat buitenspeelgoed voor de kinderen, hartstikke leuk!

Naar Landal Esonstad!

Een aantal dagen voor vertrek ontvingen we een handgeschreven kaart van Bollo. Hoe leuk! Bollo is de mascotte van Landal, hij loopt op de meeste parken rond. Op Landal Esonstad kwam hij zelfs in een bootje voorbij!

De zondag voor vertrek pakte mijn man de auto al deels in zodat we wisten hoeveel ruimte we nog over hadden voor de tassen. Dit ging helaas niet zonder slag of stoot, hij kwam met zijn vinger nog behoorlijk klem te zitten tussen de kinderwagen. Gelukkig hielden we wel veel ruimte over voor de tassen, dit hadden we zelf eigenlijk niet verwacht!

Dag 1 – Maandag

Dit was een rommelige dag. Een uur later dan gepland zaten we dan eindelijk in de auto, maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden er namelijk ontzettend veel zin in! Bij aankomst lieten de kinderen en ik ons inchecken. Mijn man ging op weg om oma op te halen. Om 15.00 uur mochten we het huisje in.

En wat was het een leuk huisje! Allemaal speelgoed voor de kinderen, inclusief een geweldige glijbaan in de tuin, wipwap en een loopauto. Onze oudste bakte pannenkoeken voor ons die heerlijk smaakten en we maakten een gezellige avondwandeling over de dijk. Nog even allemaal kort in bad, wat toastjes en chippies eten en dag één was helaas alweer voorbij…

Dag 2 – Dinsdag

Na zowaar heerlijk te hebben uitgeslapen begonnen we de dag met het ontbijt. Terwijl de mannen lekker buiten speelden, maakten de dames een wandeling. Bij de receptie vroegen we om meer informatie over het tripje naar Schiermonnikoog, iets wat ik heel graag zou willen doen. Helaas is de jongste nog te klein voor een fietsstoeltje. De enige bakfiets op het park heeft geen ‘schelp’ en het slot is stuk. Ze kunnen voor ons een fiets regelen op Schiermonnikoog, maar we zien er toch maar vanaf. Het is best wel fris en er valt met regelmaat een bui, doen we de jongste kinderen dan wel een plezier met een tochtje naar het waddeneiland?

In de middag regent het en worden er boodschappen gedaan in het nabij gelegen dorp. Verder hebben we een rustige middag beleefd. Ik heb zelfs een uur in bad gezeten! Daarna heerlijke macaroni gegeten, lekker snel klaar en toch veel groenten. ’s Avonds hebben we nog een potje Yahtzee gespeeld. Oma heeft gewonnen!

Dag 3 – Woensdag

Wederom lekker uitgeslapen. Daarna lekker ontbeten met broodjes die manlief haalde. We wilden naar het wad als het eb was, maar tegen de tijd dat we daar arriveerden was het alweer vloed! Ai… dan maar weer terug naar het park…

Het was prachtig weer dus ben ik in mijn eentje een stuk gaan fietsen terwijl de kids weer buiten speelden met papa. Bij terugkomst nam ik weer lekker een uitgebreid bad. Daarna lekker eten van de gourmet die ik eerder op de dag had besteld. Ook vonden we nog tijd voor een potje Yahtzee die wederom door oma werd gewonnen. Maar ach, dat mocht de pret niet drukken!

Dag 4 – Donderdag

Alweer donderdag! Omdat we gisteren pas bij het wad waren aangekomen toen het alweer hoogwater was, hadden manlief en ik het plan opgevat om in alle vroegte te gaan. Maar het was ons niet gegund. De weergoden hadden namelijk bepaald dat het moest regenen en stormen. Tja, dan ga je niet met twee kleintjes voor de lol naar buiten. Gezien het weer besloot papa met de kleintjes uitgebreid in bad te gaan.

Na de lunch bracht papa oma alweer naar huis. Hij nam de jongens gezellig mee en ik maakte met de jongste een fijne wandeling. Het zonnetje scheen zelfs nog even! Mijn man deed op de terugweg gelijk de nodige boodschappen voor het avondeten en besloot ook te koken. Het was heerlijk: boontjes, gebakken aardappeltjes en bieflappen!

Dag 5 – Vrijdag

Helaas, alweer de dag van vertrek! Snel de boel inpakken, opruimen en schoonmaken. Ik kreeg toch nog even een momentje om afscheid te nemen van het bad haha! Even snel een klein ontbijtje naar binnen en toen was het alweer tijd om de sleutel in te leveren. De vakantie was alweer voorbij…

Wanneer onze jongste wat ouder is zou ik graag nog een keertje terug willen gaan naar Landal Esonstad. Dan kunnen we met zijn allen fietsen en genieten van de prachtige omgeving! Zo hebben we nu ook geen gebruik gemaakt van het zwembad. De tijd is namelijk voorbij gevlogen!

Over Nationaal Park Lauwersmeer

Landal Esonstad ligt dus aan het Nationaal Park Lauwersmeer. Vroeger stroomden zoet en zout water in elkaar over in de Lauwerszee. Omdat men bang was voor overstromingen werd er in 1969 een dam gebouwd. Op de vroegere zeebodem ontstond een prachtig nieuw landschap waar tegenwoordig veel vogels op afkomen. De natuur in het Lauwersmeer is zo bijzonder dat het gebied is aangewezen als Nationaal Park.

In 2016 werd het park bovendien uitgeroepen tot Dark Sky Park. Dit betekent dat het een donker gebied is waar de duisternis behouden blijft. Als bezoeker ben je vrij om die duisternis te beleven en te genieten van de heldere sterrenhemel!

Meer weten over Landal Esonstad of zelf gelijk een weekendje weg/vakantie boeken? Dat kan hier.

Lees ook

Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je in de toekomst niks missen? Volg me dan ook op social media: Facebook, Twitter en Pinterest.

Afbeelding Oudfriese huisjes Landal Esonstad: TellyVision – Shutterstock

Gera Stockschen

Op GeraRaakt.nl deel ik mijn ervaringen met het (gezins)leven dat mede door ADHD en autisme af en toe erg interessant is. Ik kan moeilijk stilzitten en heb veel interesses die ik graag tot op de bodem uitzoek. In steekwoorden omschrijf je mij het beste als: boekenwurm, blogger en levensgenieter. Wil je meer weten? Ga dan even naar de pagina Over mij.

2 COMMENTS

what do you think?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.