Het geven van workshops is hip en happening. Iedere ondernemer lijkt er vroeg of laat één te (laten) organiseren. Maar wat is een workshop nou eigenlijk? En waarom zou je er als online ondernemer een moeten geven?
Wat is een workshop?
Een workshop betekent volgens de Van Dale: het praktisch, creatief werken in groepjes. Eigenlijk is het dus niks anders dan een korte, interactieve cursus. Het leuke van een workshop is dat je de geleerde theorie direct in de praktijk toepast en dat er daarnaast veel ruimte is voor interactie tussen de deelnemers. Kort gezegd worden in een workshop de kernonderdelen van een training behandeld.
Waarom zou je een workshop geven?
Oké, nu je de definitie van workshop weet is de volgende vraag: waarom zou je er als online ondernemer een moeten geven? Voor nu wil ik me even richten op de online ondernemers zoals bloggers, Virtueel Assistenten en/of social media virtuozen. Dit zijn precies die vakgebieden die zich uitstekend lenen voor het geven van workshops:
Bloggers
Als je je verdiept hebt in alle belangrijke zaken (foutloos Nederlands, SEO, doelgroepbepaling etc.) die bij bloggen komen kijken dan zou je kunnen overwegen om een workshop zakelijk bloggen te geven aan andere ondernemers. Of misschien vind je het wel leuker om een interactieve training voor startende bloggers op te zetten. Door het delen van jouw expertise blijf je bij mensen in het geheugen waardoor ze eerder geneigd zullen zijn om op een later moment, wanneer ze het zelf even niet meer weten, jouw hulp te vragen.
Virtueel Assistenten
Virtueel Assistenten bieden op afstand ondersteuning aan ondernemers. Iedere VA heeft haar/zijn eigen specialisatie. Zo wordt de één bijvoorbeeld compleet gelukkig van e-mailmarketing, de ander helpt ondernemers graag bij het geven van webinars of online marketing. Hoe gaaf zou het zijn als je andere VA’s kunt inspireren of helpen door een workshop te geven over jouw expertise?!
Social media virtuoos
Tegenwoordig zie je ook veel online ondernemers die heel veel kennis hebben van 1 social medium. Tja, met dat enorme aanbod aan social media van nu zien velen van ons door de bomen het bos niet meer. Als jij heel veel kennis hebt van Instagram, Facebook of Pinterest kun je daar bij uitstek workshops voor organiseren. Hoe kan iemand nu juist dat ene kanaal zo efficiënt mogelijk inzetten om zijn/haar business te laten groeien?
Checklist
Nu je weet wat een workshop is, en waarom je die als online ondernemer zou moeten geven, is het tijd om een checklist te maken. Wat heb je allemaal nodig voor het geven van een workshop?
- Datum: Prik een datum zodat je een deadline hebt om naartoe te werken.
- Doelen: Bepaal het doel van je workshop. Wil je meer naamsbekendheid creëren en/of komt er misschien een vervolgtraining? Vergeet ook niet na te denken over het kennisdoel van je deelnemers!
- Verhaal: Denk na over je verhaal. Leg, in ieder geval in grote lijnen, vast waar je het over wil hebben en welke werkvormen je wil gaan gebruiken.
- Ruimte: Reserveer een goede ruimte met voldoende plek voor het aantal deelnemers dat zich heeft aangemeld.
- Catering: Welke catering is er nodig?
- Schrijfgerei: Zorg ervoor dat er voor iedere deelnemer een notitieblok en voldoende pennen/stiften is.
- Presentatie: Voor het presenteren is een whiteboard of beamer aan te raden. Je kunt indien nodig ook een extra beeldscherm huren.
Heb jij weleens een workshop gegeven?
Lees meer in de categorie Ondernemen
Afbeelding Team werkt samen tijdens workshop: nd3000 – Shutterstock
what do you think?