Ben je blogger en op zoek naar samenwerkingen? Dan heb je een goede pitch nodig! Maar hoe doe je dat nou, pitchen als blogger? Tijdens het Blogger By Nature event bleek dat mijn elevator pitch op zijn zachtst gezegd wel wat verbeteringen kon gebruiken. Ik stond namelijk met mijn mond vol tanden en een rood hoofd wat woorden te stamelen. Daarom ging ik op zoek naar tips voor het pitchen als blogger, zodat ik de volgende keer wél uit mijn woorden kom! Mis ik volgens jou nog iets? Dan zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat.
Wat is een elevator pitch?
Laat ik bij het begin beginnen. De letterlijke vertaling van het Engelse elevator pitch is “liftpraatje”. Het staat voor een korte, krachtige presentatie van jezelf die je gedurende een ritje in, je raadt het al, de lift kunt vertellen. Een pitch is dus niks anders dan een verkooppraatje voor jezelf van maximaal een minuut die je in kunt zetten tijdens het netwerken, acquireren of solliciteren.
Als blogger is het de bedoeling dat je je pitch klaar hebt tijdens het netwerken op evenementen of wanneer je kans wil maken op (betaalde) samenwerkingen. Maar waar moet een goed pitch precies aan voldoen?
Elementen van de elevator pitch
Volgens Sharp Ben bestaat de elevator pitch uit grofweg drie elementen:
- Leg uit wat een blog is
- Vertel waarover je schrijft, wat je doelgroep is en wat het probleem is van je doelgroep
- Leg uit wat je doelgroep op je blog kan vinden
Oké, dat klinkt goed, simpel en logisch. Zeker als je zo’n prachtig afgebakende niche hebt als bovengenoemde Sharp Ben. Maar hoe vertaal ik die drie elementen in vredesnaam naar mijn eigen blog?! Daar gaan we…
Gera Raakt is mijn persoonlijke blog (1). Ik schrijf graag over diverse onderwerpen vanuit mijn persoonlijke ervaring/mening/leven (2). Mijn doel is om jou als lezer na te laten denken over waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Ik hoop je te inspireren en stimuleren om zelf na te blijven denken en jouw leven in eigen hand te nemen in plaats van klakkeloos achter de massa aan te lopen (3).
Nou, niet heel erg slecht al zeg ik het zelf. Misschien wel een goed idee om dit ergens op te schrijven en zo nu en dan even te oefenen!
Pitchen op een samenwerking
Naast een elevator pitch, een kort praatje waarbij je aan een ander uitlegt waar jouw blog over gaat, kun je ook pitchen op een opdracht. Je legt dan aan een potentiële opdrachtgever uit op welke manier jij 1 of meerdere links naar de opdrachtgever in een blog kunt verwerken. Maar nu ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd: hoe ziet de opbouw van een pitch op een samenwerking eruit?
Kennismaken
Benader je zelf een opdrachtgever? Of ben je aan het netwerken op een event? Dan is een goed begin is het halve werk. Als jij weet waar jij en je blog voor staan en jij je doelgroep kent, dan kun je ook aan je potentiële opdrachtgever uitleggen waarom juist jouw blog geschikt is voor de opdracht/hun merk.
Doelgroep
Een samenwerkende partij wil ook graag weten wie jouw blog bezoekt. De gegevens die vaak als interessant worden gezien zijn: aantal unieke bezoekers per maand, zijn de bezoekers voornamelijk man of vrouw, wat is de leeftijd en wat is het land van herkomst. Al deze gegevens, die overigens voor jezelf ook erg interessant zijn om bij te houden, kun je vinden in Google Analytics.
Voorstel
Als je zelf een opdrachtgever benadert vertel je zo concreet mogelijk wat voor soort samenwerking je voor ogen hebt. Heeft een bepaald product je voorkeur, wil je graag een winactie organiseren of ben je alleen op zoek naar een betaalde samenwerking? En vermeld dan ook vooral welke tarieven je hanteert. Dan weet een opdrachtgever meteen waar hij/zij aan toe is.
Ben je lid van blogmarktplaatsen of ontvang je een e-mail van een potentiële opdrachtgever? Dan weet een opdrachtgever vaak al heel goed weet waar hij/zij naar op zoek is: een linkbuilding- of een influencercampagne of combinatie van die twee. Het enige wat je dan nog moet doen is uitleggen hoe jij de opdracht ten uitvoer gaat brengen en eventueel een tarief op tafel leggen.
Toegevoegde waarde
Als laatste is het belangrijk om stil te staan welke toegevoegde waarde je voor de samenwerkende partij bent. Waarom moet het bedrijf écht voor jouw blog kiezen? Heb je een hoog engagement met je volgers of schrijf je steengoede content die ook nog eens hoog scoort in de zoekmachines? Of je nu een beginnende blogger bent of al even meeloopt, (bijna) iedereen beschikt over een toegevoegde waarde.
Optimaliseren
Na het beantwoorden van alle punten heb je een heel verhaal staan. Nu is het tijd om je elevator pitch te optimaliseren! Men zegt vaak dat schrijven schrappen is. Probeer je verhaal daarom zo kort en bondig mogelijk te brengen. Op die manier is alle relevante informatie snel duidelijk voor de opdrachtgever. Alle begin is moeilijk, maar hoe vaker je pitcht, hoe beter je erin wordt!
Geloofwaardigheid
Het laatste punt waar ik nog even bij stil wil staan en extra wil benadrukken is je geloofwaardigheid. Want hoe leuk het ook is dat bedrijven met je samen willen werken, het is altijd belangrijk om kritisch te blijven. Wees daarom ook eerlijk tegen een opdrachtgever wanneer een gekregen product niet zo goed bevalt als je van tevoren had gedacht. Heb je vraagtekens of een “onderbuikgevoel” bij een bedrijf? Durf ook dan nee te zeggen. Je lezers zullen je erom waarderen, want eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst. En geloof me, er komen vroeg of laat echt wel andere leuke opdrachten voorbij.
Afbeelding Elevator pitch tekst op achtergrond: Iliana Mihaleva
4 COMMENTS
Michelle Kaiser
6 jaar ago
Wat ontzettend handig dit! Dankjewel voor deze tips, want ik krijg nooit opdrachten binnen gesleept bij TIM’s of zo ? maar misschien met jouw tips wel ?
Gera
6 jaar ago
AUTHORDank je wel! Ik hoop het ook voor je, succes!
Roelina
6 jaar ago
Interessant en leerzaam. Gelukkig stam ik uitvde reclame wereld en weet ik wat pitchen is. Toch is dat voor mijn blog wel andere koek. Ik stem het wel vaak af op het bedrijf.
Gera
6 jaar ago
AUTHORDat scheelt een stuk inderdaad. Ik deed lange tijd maar wat met pitchen en ik mijn elevator pitch moest echt beter…Daarom deze blog :).