Je telefoon kwijt of gestolen, het is zo’n situatie die je niet te vaak mee wil maken. Maar wat moet je doen als het je overkomt?
Helaas is dit blog geschreven uit eigen ervaring… Gisteren is mijn man zijn mobiele telefoon kwijtgeraakt. Of hij is gestolen natuurlijk, dat kan ook, al acht ik die kans minder groot. Maar we liepen een beetje vast met wat we moesten doen. Daarom dit blog.
Blokkeren simkaart
Het meest logische is natuurlijk om meteen je simkaart te blokkeren. Dit kan vaak eenvoudig geregeld worden via de klantenservice van je provider. Ben je je telefoon kwijtgeraakt buiten kantooruren? Dan kun je het vaak regelen via je persoonlijke account die je vaak bij je provider aan kunt maken.
Mijn man zit sinds deze week bij Tele2. Helaas is de klantenservice op zaterdagavond na 18.oo uur en op zondag gesloten. Geen nood zou je zeggen, want via je account kun je ook heel eenvoudig je simkaart blokkeren. Klopt, alleen had mijn man die nog niet aangemaakt… En toen raakten we, heel eerlijk, toch wel even lichtelijk in paniek.
Aangifte politie
Toen we onze lichtelijke paniek de kop weer in hadden gedrukt en we weer even logisch na konden denken bedacht ik dat we dan misschien beter aangifte konden doen bij de politie. Als er dan kosten gemaakt zouden worden konden we tenminste aantonen dat we aangifte hadden gedaan.
Appeltje eitje? Think again! In dit digitale tijdperk doe je aangifte met je DigiD. En jawel, daar heb je, aangezien je een controle sms ontvangt, je mobiele telefoon voor nodig! Dus…
Uiteindelijk besloten we om toch maar met het 0900-8844 nummer te bellen. Wie weet konden we op die manier wel aangifte doen. Maar nee, dat ging ook niet… Tot zo ver waakzaam en dienstbaar.
Mochten er toch kosten gemaakt worden of iets dergelijks, dán kunnen we wel aangifte doen. Dat valt namelijk onder fraude. Laten we hopen dat het niet nodig is!
En nu?
Tja, verder kunnen we niet zoveel doen hè. Het voelt alleen wel heel vervelend dat ze, in geval van diefstal, bij onze persoonlijke foto’s kunnen. En dat terwijl we juist altijd zo voorzichtig zijn en de privacy van onze kinderen heel erg belangrijk vinden.
Op zich kunnen we best leven met het feit dat we het toestel an sich kwijt zijn. Dat is vrij eenvoudig vervangbaar, as we speak is mijn man naar de winkel om een nieuwe te kopen, inclusief pre-paid. Lekker old school. Gelukkig staan de telefoonnummers nog in een ander toestel, dus ook die zijn we niet kwijt!
De conclusie van dit verhaal? Zorg dat je weet wat je moet doen vóórdat je telefoon kwijt of gestolen is. Bij je provider vind je alle informatie die je nodig hebt!
Ben jij weleens je mobiele telefoon kwijtgeraakt? Hoe heb jij dat ervaren? En was er misbruik van jouw gegevens gemaakt?
Uitgelichte afbeelding: 123rf.com
what do you think?