Zakelijk bloggen, waarom zou ik daar als ondernemer ook nog eens aan beginnen? Het is zomaar een vraag die regelmatig voorbij komt. Omdat ik het een goede en terechte vraag vind zal ik die vandaag beantwoorden! Hier komen 7 redenen om zakelijk te bloggen.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zakelijk bloggen is, in tegenstelling tot zoekmachine adverteren (SEA), een lange termijn strategie en zouden naast elkaar moeten bestaan. Door in je zakelijke blogs gebruik te maken van zoekwoorden die voor jouw business relevant zijn kun je veel organische (gratis) bezoekers naar je website trekken.
Deelbare content
Naast je website onderhoud je waarschijnlijk ook verschillende social media kanalen met de nodige volgers. Door je blog op deze kanalen te delen trek je snel en eenvoudig meer mensen naar je website. Door de interactie aan te gaan vergroot je ook nog eens het aantal volgers op social media.
Interne links
Door in je zakelijke blogs gebruik te maken van interne links leer je zoekmachines als Google waar je website over gaat en wat de belangrijkste pagina’s van je website zijn. Vindt je bezoeker de content interessant dan kan deze door gebruik te maken van interne links makkelijk doorklikken naar andere pagina’s met relevante informatie. Bezoekers brengen dankzij het gebruik van interne links dus meer tijd door op je website. Google denkt daardoor dat de informatie die op je website te vinden is mogelijk ook interessant voor anderen is. Uiteindelijk draagt dit ook weer bij aan een betere positie in de zoekmachines.
Bespaar tijd
Krijg jij regelmatig de vraag waar een bepaald product van gemaakt is? Of hoe je een product het beste kunt onderhouden? Dan is dat een fantastisch onderwerp voor jouw zakelijke blog! Want door in je zakelijke blogs een antwoord vragen van klanten te geven kun je op den duur veel tijd besparen.
Gratis linkbuilding/reclame
Wanneer jij jezelf als expert weet neer te zetten in je zakelijke blogs en mensen jou als autoriteit gaan zien, neemt de kans toe dat ze een link van jou op hun website gaan delen (linkbuilding). En laat Google dat nou ook enorm waarderen!
Ken je klant
Vergeet niet om minimaal eens per maand Google Analytics van A-Z uit te pluizen. Wie heeft jouw website bezocht? Wat zijn de meest gelezen pagina’s? Kun je daar nog meer zakelijke blogs over schrijven? Zit er groei in het aantal bezoekers? En, last but not least, via welk kanaal komen de meeste bezoekers binnen?
Meer omzet
Wist je dat er gemiddeld genomen zo’n zeven contactmomenten hebben plaatsgevonden voor een klant tot aankoop overgaat? Zakelijk bloggen kan deze fase aanzienlijk verkorten waardoor je in korte tijd aanzienlijk meer omzet kan gaan draaien.
Hulp nodig?
Wil jij ook graag starten met zakelijk bloggen, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Of heb je er simpelweg de tijd niet voor? Laat dan een reactie achter onder dit artikel of stuur een e-mail naar info@geraraakt.nl. Ik help je graag op weg.
Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je in de toekomst niks missen? Volg me dan ook op social media: Facebook, Twitter of Pinterest.
Lees ook
Afbeelding Vrouw werkt op computer en schrijft iets op: Dragon Images – Shutterstock
what do you think?